Część z uruchomionych niedawno marszałkowskich linii autobusowych przebiega przez obszar powiatu radomskiego. Tamtejsze starostwo podkreśla, że jest zbyt wcześnie, by w pełni ocenić zaproponowaną ofertę. Wskazuje jednocześnie na kolejne obszary, w których brakuje możliwości dojazdu komunikacją publiczną do pobliskich przystanków kolejowych.
W połowie grudnia zeszłego roku rozpoczęła się obsługa pierwszych połączeń autobusowych realizowanych na zlecenie marszałka województwa mazowieckiego przez PKS Bodzentyn. Celem ich utworzenia miało być zapewnienie dojazdu do przystanków kolejowych z obszarów wykluczonych komunikacyjnie. Jednym z rejonów, w których zdaniem samorządu regionalnego brakowało transportu publicznego, jest powiat radomski. Dużą wyrwę w jego obsłudze komunikacyjnej wytworzyła tam niedawna likwidacja PKS Radom.
Kursy tylko w dni robocze
Na terenie powiatu zatrzymują się autobusy dwóch linii: Przytyk – Domaniów – Podkanna – Wieniawa i Omięcin – Zaborowie – Łaziska – Helenów – Ruda Wielka. Umożliwiają one dojazd do przystanków znajdujących się na liniach Kolei Mazowieckich odpowiednio z Drzewicy i Skarżyska-Kamiennej do Radomia. Obie trasy są obsługiwane tylko od poniedziałku do piątku. Do Wieniawy dojechać można sześć razy na dobę, a wszystkie kursy realizują pojazdy klasy mini. Do Rudy Wielkiej uruchomiono o dwie pary kursów więcej. Starostwo powiatowe opisuje eksploatowane tam wozy jako autobus klasy mini oraz bus.
– Trudno stwierdzić, czy zaproponowana oferta przewozowa jest wystarczająca – mówi Iwona Kamińska, inspektor w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego w Radomiu, odnosząc się do taboru, liczby kursów czy dni obsługi tras. Podkreśla jednocześnie, że żadna z gmin nie zgłaszała dotychczas staroście potrzeby uruchomienia połączeń wykraczających poza ich teren. Ocenia przy tym, że stworzenie połączeń kolejowo-autobusowych w kontekście istniejącej infrastruktury jest zasadne.
Brakuje dowozu z miejscowości do oddalonych stacji
Na podstawie wstępnych analiz samorząd proponuje też kolejne trasy. Pierwsza z nich miałaby łączyć Wolanów ze stacją kolejową o tej samej nazwie, która znajduje się w rzeczywistości w nieodległej wsi Waliny. Dzięki niej zapewniony miałby być dowóz pasażerów do pociągów KM relacji Drzewica – Radom Główny.
Druga z propozycji to linia dowozowa z gminy Jastrzębia i Jedlińska do przystanków kolejowych w Bartodziejach, Bierwieckiej Woli i Kruszynie. Tam podróżni mieliby przesiadać się do pociągów regionalnych z Radomia do Warszawy. Póki co starostwo nie informuje o działaniach mających doprowadzić do uruchomienia wspomnianych połączeń.
Jest osiem nowych linii międzypowiatowych
Aktualnie powiat radomski nie organizuje samodzielnie żadnych linii autobusowych. Na mocy zawartych w zeszłym roku porozumień z jednostkami sąsiednimi współfinansuje natomiast połączenia do powiatu grójeckiego (jedna linia Grójec – Radom) i lipskiego (siedem linii, w tym Lipsko – Radom). Kursy są dotowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.